Friday 31 January 2014

“Tolong jangan bankrapkan saya.”



Teks : Azian Hamid

Sudah hampir 45 minit saya dan En. Suami berlegar-legar di kawasan taman perumahan itu, tapi tidak bertemu dengan alamat yang dicari. Dari jam 11.00 tadi hinggalah ke jam 11.45 pagi. Rasa seperti hendak berhenti saja dari meneruskan pencarian alamat tersebut.

"Eeee geram betullah!” Saya meluahkan perasaan geram saya pada Si Suami.

“Sabarlah, jom kita ke depan sikit, mungkin boleh jumpa alamat tu.” En. Suami memujuk. Saya hanya mengangguk tanda setuju.

Kami kemudiannya meneruskan pencarian. Berlegar-legar di kawasan perumahan tersebut mencari alamat No. 45, Lorong Kasuari 8/8, 14000 Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Jam di tangan di belek. Dah nak masuk jam 12.00 tengahari.

“Kita ke depan tu, kalau tak jumpa juga alamat tu kita baliklah. Lorong Kasuari 8/8 dah jumpa, mana pulak rumah No. 45 tu?” Saya bertanya kepada En Suami.

“Rumah tu rumah Melayu atau rumah Cina?” En Suami bertanya pada saya.

“Rumah Melayu” Jawabku ringkas.

Kami dah berhenti dan bertanya pada tuan rumah di No. 43, seorang perempuan Melayu dan jawapan yang diterima agak mengecewakan saya.

“Akak minta maaflah, Akak tak tahu, lagipun Akak baru saja berpindah dekat kawasan ni.”

Akhirnya, saya dan En. Suami mengambil keputusan untuk pulang. Perut sudah berbunyi meminta untuk diisi. Botol air sudah kosong. Tiba-tiba….

“Berhenti dekat Lorong 8/3 tu.” Arah saya pada En. Suami. Saya hanya tersenyum. Dalam fikiran saya, tidak salah kalau saya terjah saja rumah yang bernombor 45 tu. Tak berdosa pun.

Saya kemudiannya memberi salam. Kelihatan seorang perempuan tua keluar. Saya kemudiannya bertanya kepada makcik tersebut samada beliau kenal seorang lelaki bernama Rahim Bin Mansor (bukan nama sebenar). Beliau tinggal di alamat No. 45, Lorong Kasuari 8/3, 14000 Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Makcik tersebut memaklumkan kepada saya bahawa Rahim Bin Mansor adalah anak saudaranya.

Saya tersenyum pada En. Suami. Tidak sia-sia terjahan saya kali ini. Sementara itu, makcik tadi masuk ke dalam memanggil anak saudaranya. Kelihatan seorang lelaki kemudiannya memanggil saya dan En. Suami masuk ke dalam rumah. Saya kemudiannya memperkenalkan diri saya dan tujuan kedatangan saya di rumah tersebut.

“En Rahim, saya dari firma guaman RAJT, hendak menyerahkan sesalinan Notis Kebankrapan pada Encik.” 

                                                         Foto : Azian Hamid
 
Saya kemudiannya mengesahkan nama beliau serta nombor kad pengenalan seperti yang tertera di Notis Kebankrapan tersebut. Saya juga menerangkan butir-butir Notis Kebankrapan tersebut dan meminta beliau hadir di Bank untuk membincangkan mengenai baki tunggakan pinjaman perumahan (shortfall) yang masih ada.

Bagaimana proses-proses membankrapkan peminjam (Penghutang Penghakiman) dijalankan?
 
1. Permintaan Untuk Mengeluarkan Notis Kebankrapan dan Notis Kebankrapan akan difailkan di Mahkamah Tinggi;

2. Suatu tarikh Pengurusan Kes (Case Management) akan ditetapkan oleh Mahkamah Tinggi;

3. Notis Kebankrapan tersebut hanya sah dalam tempoh 3 bulan dari tarikh pemfailan;

4. Serahan secara serahan kediri (personal service) perlu dilakukan hanya kepada Peminjam (Penghutang Penghakiman) tersebut sendiri - tidak boleh diserahkan kepada orang lain;

5. Afidavit Penyampaian perlu difailkan di Mahkamah Tinggi – (setelah Notis Kebankrapan tersebut berjaya diserahkan kepada Penghutang Penghakiman tersebut)

6. Sesalinan dokumen-dokumen (no. 1 dan 5 berserta sesalinan Penghakiman) perlu diserahkan kepada Ketua Pengarah Insolvensi. 

7. Petisyen Pemiutang dan Afidavit kebenaran Dalam Petisyen akan difailkan di Mahkamah Tinggi;

8. Suatu tarikh Pengurusan Kes (Case Management) akan ditetapkan oleh Mahkamah Tinggi;

9. Petisyen Pemiutang dan Afidavit kebenaran Dalam Petisyen perlu diserahkan secara serahan kediri hanya kepada Peminjam (Penghutang Penghakiman) tersebut sendiri - tidak boleh diserahkan kepada orang lain;

10.  Serahan harus dibuat sebelum tarikh Pengurusan Kes (Case Management);

11.  Setelah penyerahan Petisyen Pemiutang tersebut berjaya dilakukan, Afidavit Penyampaian akan difailkan di Mahkamah DAN akhir sekali perlu memastikan dokumen-dokumen tersebut teratur; dan

12.  Kesemua dokumen-dokumen perlu diserahkan kepada Ketua Pengarah Insolvensi

13.  Pada tarikh Pengurusan Kes tersebut dan Penghutang Penghakiman tidak hadir, maka Mahkamah Tinggi akan menjatuhkan hukum ke atas Penghutang Penghakiman tersebut iaitu Perintah Penghukuman dan Perintah Penerimaan (AORO – Adjudication Order and Receiving Order). 

En Rahim dahulunya mempunyai sebuah rumah tetapi oleh kerana beliau gagal menyelesaikan tunggakan pinjaman perumahan beliau, rumah beliau telah dilelong. Setelah pihak Bank mendapat hasil lelongan tersebut, tunggakan pinjaman tersebut telah dikira dan di tolak dengan hasil lelongan tadi. Namun masih terdapat baki tunggakan selepas rumah beliau dilelong dan ianya di panggil “shortfall”. Untuk makluman anda, Notis kebankrapan hanya boleh difailkan sekiranya jumlahnya melebihi RM30 ribu.

“Tolong jangan bankrapkan saya.” Rayu En Rahim kepada saya.

Untuk mengelakkan beliau dari menjadi bankrap, saya menasihatkan En Rahim agar berjumpa dengan pihak Bank untuk sebarang penyelesaian dengan kadar segera. Setelah menyerahkan sesalinan termeterai Notis Kebankrapan tadi, saya kemudiannya meminta beliau menurunkan tandatangan di pendua Notis Kebankrapan tersebut sebagai bukti penyerahan. Saya tidak mempunyai kuasa untuk membankrapkan En Rahim kerana status jatuh bankrap hanya boleh diputuskan oleh Mahkamah sahaja.

Saya ingin menegaskan bahawa alamat terkini dan betul perlu dimaklumkan kepada pihak bank agar pihak bank dapat mengemaskinikan di dalam sistem mereka. Jika tidak, inilah akibatnya.

Jam di tangan di belek lagi, sudah jam 12.45 tengahari. Berbaloi…terjahan yang amat bermakna bagi saya. Menyelamatkan seseorang dari menjadi bankrap. Menjadi Si bankrap atau tidak terpulang kepada En Rahim sendiri, itupun jika En. Rahim mengambil berat apa yang saya terangkan tadi.

Wassalam.

1 comment:

  1. Salam puan,
    Say ingin bertanya, apa yang saya perlu lakukan jika saya dapat menegetahui nama saya ada di iklan surat khabar? Adakah saya perlu ke Mahkamah untuk bertanya? Sebab saya tidak dapat menerima sebarang surat penyampaian dari lawyer ke tangan saya. Harap dapat membantu,

    ReplyDelete