Sunday 19 January 2014

Peralatan Asas Pasar Malam


Teks : Azian Hamid
 
Assalamualaikum..

Untuk entri kali ini saya ingin menyenaraikan peralatan asas yang diperlukan oleh seorang peniaga pasar malam.

Bagi anda yang baru hendak bermula sebagai peniaga pasar malam, saya huraikan di sini beberapa peralatan asas yang diperlukan.
Foto : Carian Goggle
Peralatan-peralatan asas tersebut ialah : - 

Peralatan

Kegunaannya
* Meja panjang berserta kaki dan juga papan meja
:
diperlukan untuk meletak makanan, minuman dan juga barangan untuk jualan
* Payung
:
ada sesetengah peniaga yang tidak menggunakan payung, kebanyakkannya memasang payung mereka kerana bimbang akan keadaan cuaca yang tidak menentu
* Alas Meja
:
kain atau plastik (mengikut kesesuaian peniaga)
* Lampu / Bateri kereta
:
untuk kegunaan pada waktu malam
* Wayar
:
disambung pada lampu / bateri kereta
* Generator
:
 mengikut kesesuaian peniaga)
* Troli
:
untuk mengangkut barangan jualan

Peniaga-peniaga pasar malam haruslah memastikan peralatan-peralatan tersebut masih elok untuk digunakan untuk keesokkan harinya.

Sekian.

Wassalam.


*********************************************************************

Akademi Bekerja Di Rumah menawarkan kelas berikut :

  • Kelas online asas bina blog penulisan - belajar menulis cara santai tapi masih mengekalkan bahasa melayu formal. Salah satu cara menarik minat pembaca suka baca dan bertandang. Bina tapak awal memperkenalkan diri pada pembaca/bakal pelanggan. Teknik tulisan yang mempengaruhi pembaca datang dan datang lagi. Bergabung dengan lebih ramai blogger di akademi kami, kini sudah mencecah 400 blog untuk membantu aliran trafik ke blog. Belajar mengetahui teknik yang betul, apa yang kita suka tulis dan cara konsisten untuk terus aktif menulis di blog. Bagi yang sudah ada blog, tapi masih tiada idea menulis juga dialu-alukan untuk sertai kelas ini.
  • Kelas online asas blog fanpage mula bisnes - bagi yang mahu mulakan bisnes online tapi kurang tahu cara. Mahu mula berbisnes tapi masih tiada produk. Belajar urusniaga mudah dengan mnggunakan medium percuma blog, fanpage dan facebook. Belajar menjana pendapatan awal bermula RM5, RM10, tingkatkan lagi RM20, RM50, RM100 dan seterusnya (tertakluk kepada kerajinan dan konsisten masing-masing). Kelas yang sangat sesuai untuk suri bekerjaya yang sangat sibuk, suri rumah sepenuh masa dan bagi mereka yang mahu buat secara sambilan atau sepenuh masa. Belajar membuat blog kedai online, belajar menulis konsisten, buat borang tempahan, jenis-jenis entri blog, buat fan page, belajar buat pautan antara blog untuk aliran trafik.
  • Kelas beriklan di mudah.my - mudah.my merupakan medium promosi online secara percuma. Belajar teknik beriklan dengan betul di situ.
  • Kelas penulisan kreatif - bagi yang bercita-cita menulis cerpen. Belajar menulis cerpen dahulu sebelum menulis novel. Apabila sudah pandai tulis cerpen, insya Allah boleh menulis novel.
  • Rakan niaga / pengurus online akademi - Kami buka penyertaan ini kepada mereka yang mahu memulakan bisnes online tapi tiada produk untuk diniagakan. 3 produk utama akademi iaitu kelas online, produk digital ebook dan pakej iklan. Kesemuanya atas talian. Tiada stok yang perlu disimpan, juga tidak memerlukan modal tinggi. Hanya berbekalkan komputer dan talian internet.
  • Kelas urus niaga akaun bisnes kecil WAHM SOHO - bagi mereka yang mahu belajar mengurus akaun bisnes.
Ini adalah langkah awal, kami sediakan berdasarkan permintaan demi permintaan.

Kelas ini terbuka kepada semua yang mahu memulakan bisnes secara online, masih kurang tahu cara bagaimana mahu memulakan. Khusus utama untuk suri rumah, suri bekerjaya yang mahu menambah pendapatan secara sambilan atau sepenuh masa. Juga dialu-alukan penyertaan untuk kaum adam.

Bagi kalian yang berminat untuk memulakan bisnes secara online, perlukan tunjuk ajar bagaimana mahu bermula, boleh hubungi saya di sini :

e-mail : pnazianhamid@gmail.com
whatSapp : 012-4358140  
facebook : Azian Hamid






No comments:

Post a Comment