Monday 13 January 2014

Kerjaku sebagai Kerani

Teks : Azian Hamid

Jam sudah berdering menunjukkan angka 6.00 pagi. Saya bangun, gerak suami dan anak-anak untuk solat Subuh dan kemudiannya bersiap ke sekolah. Tahun ini, anak saya yang kecil (bongsu) masuk ke Darjah Satu, manakala abang dan kakaknya bersekolah menengah. Kesemua bersekolah di sebelah pagi. 

Selesai mandi dan solat, saya ke dapur, hendak mengoreng nasi buat bekalan di Si Kecil. Si Abang dan Si Kakak sudah bersiap hendak ke sekolah, tetapi Si Kecil masih belum selesai bersiap lagi. Setelah siap mengoreng nasi, saya menyiapkan pula Si Kecil. 

Pada jam 6.45 pagi, Si Abang dan Si Kakak telah siap sedia hendak ke sekolah dengan berjalan kaki, manakala Si Kecil akan di hantar oleh suami dengan kereta. Jarak rumah saya ke sekolah Si Kecil kira-kira 4.9 km. Pada minggu lepas, saya dan suami akan menghantar Si Kecil ke sekolah, tapi ini sudah masuk minggu kedua, rasa-rasanya Si Kecil sudah tahu hendak ke kelasnya. 

Sementara itu, saya membasuh dan menjemur kain baju terlebih dahulu. Jika dulu, suami saya akan membasuh dan menjemur kain baju, tetapi setelah terlibat dengan kemalangan kecil sejak 3 bulan yang lalu, suami saya sekarang tidak dapat berjalan kecuali dengan menggunakan tongkat. Jadi terpaksalah saya mendobi kain baju terlebih dahulu sebelum ke pejabat.

Jam sudah menunjukkan pukul 7.45 pagi, saya kemudiannya bersiap sedia untuk ke pejabat. Waktu bekerja bermula jam 8.30 pagi dan tamat pada jam 5.30 petang, jadi untuk mengelakkan dari kesesakkan jalanraya, saya selalunya akan keluar dari rumah pada jam 7.50 pagi.

Jam 8.30 pagi adalah waktu bermulanya rutin harian di pejabat. Fail-fail yang bertimbun kadang kala membuatkan saya berasa rimas. Mana tidaknya, kesemua fail-fail tersebut perlu dibereskan sebelum waktunya. Tetapi, itulah tanggungjawab saya sebagai pekerja. 


Foto : Goggle

Saya bekerja sebagai seorang Kerani Litigasi (Litigation Clerk) di sebuah firma guaman. Saya telah bekerja di sana selama 12 tahun 9 bulan. Pada awalnya, tugas saya cuma menyediakan beratus-ratus Notis Tuntutan (Notice of Demand) untuk di hantar kepada pembeli rumah yang gagal untuk menjelaskan bayaran ansuran rumah mereka. Seterusnya, jika peminjam-peminjam tersebut masih lagi gagal untuk menjelaskan bayaran ansuran rumah mereka, kami kemudiannya akan diarahkan oleh pihak Bank supaya melelong rumah peminjam tersebut. 

Saya akan menceritakan bagaimana saya menyiapkan kertas-kertas kerja untuk melelong rumah sehinggalah menyebabkan peminjam-peminjam tersebut bankrap.

Sekian, wassalam.   

No comments:

Post a Comment